تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع)
سرخط خبرها

بازگشایی صحن انقلاب حرم رضوی پس از ۲۸۰ روز + عکس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۵۳۸۱۸
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴
بازگشایی صحن انقلاب حرم رضوی پس از ۲۸۰ روز + عکس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱)
عملیات عمرانی صحن انقلاب شامل تعویض سنگ‌فرش‌های کف صحن، بازسازی سقاخانه و پنجره فولاد پس از گذشت ۲۸۰ روز به پایان رسید و با حضور تولیت آستان قدس رضوی، زائران و مجاوران بارگاه نورانی امام رضا(ع) بازگشایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیر عالی حرم مطهر رضوی در حاشیه مراسم بازگشایی صحن انقلاب حرم مطهر رضوی اظهارداشت: بعد از ماه‌ها عملیات فشرده و شبانه روزی، مرمت، بازسازی و اصلاح صحن مقدس انقلاب اسلامی به همت کارگران، مهندسان و خدمه دیگر بخش‌های آستان مقدس رضوی به سرانجام رسید و این صحن در اختیار زائران قرار گرفت.

بهسازی با تمام ضوابط فنی و عمرانی

مصطفی فیضی ضمن اشاره به رعایت ضوابط انجام فعالیت‌های عمرانی در حین عملیات اجرایی، در صحن انقلاب اسلامی عنوان کرد: با توجه به قدمت، تاریخچه ابنیه، حفظ میراث فرهنگی و دینی، رعایت استاندارد‌ها و حفظ حضور زائر، انجام عملیات عمرانی در حرم مطهر، سختی‌های خود را دارد که به لطف خدا و عنایت امام رضا (ع) کار مرمت و بازسازی این صحن به پایان رسید. 

بازگشایی صحن انقلاب حرم رضوی پس از ۲۸۰ روز + عکس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱)

وی در ادامه افزود: در صحن انقلاب در دو بخش شمالی و جنوبی خدمات مختلفی انجام شد که مرمت و بازسازی سقاخانه، ایوان طلا، ورود‌ها و نورآرایی صحن از آن جمله بود.

سقاخانه؛ حفظ قدمت در عین زیبایی

وی با بیان جزئیات بیشتر، درباره بازسازی و مرمت سقاخانه نیز تاکید کرد: سقاخانه صحن انقلاب بعد از سال‌ها به شکل مناسبی بازسازی شد و آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم حفظ قدمت این بنا در جریان مرمت و بازسازی است. 

بازگشایی صحن انقلاب حرم رضوی پس از ۲۸۰ روز + عکس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱)

فیضی تصریح کرد: با اضافه شدن شیر‌های آب به سقاخانه، خدمات استفاده از آب به شکل گسترده تر، با رعایت اصول مهم بهداشتی و حفظ حریم خواهران و برداران محقق شده است. 

سنگ فرش‌های زیبای صحن انقلاب

به گفته وی، تعویض سنگ‌فرش صحن انقلاب یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه است که از مرغوب‌ترین سنگ‌های بومی و ملی تهیه است تا این صحن تاریخی و خاطره‌ساز برای اعیاد شعبانیه و عید نوروز با شکل و شمایلی جدید، میزبان زائران بارگاه منور رضوی در نوروز ۱۴۰۲ باشد. 

بازگشایی صحن انقلاب حرم رضوی پس از ۲۸۰ روز + عکس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱)

وی همچنین در خصوص تعویض سنگ فرش‌های صحن انقلاب گفت: سنگ فرش‌های این صحن در طول حدود دو دهه، در مقابل شرایط طبیعی، برف و به ویژه شستشو با شوینده‌ها دچار خردگی شده بود و از آنجایی که ضخامت سنگ نیز کم انتخاب شده بود نیاز تعویض مجدد داشت. در عملیات عمرانی صحن، سنگ‌هایی ضخیم‌تر انتخاب شد تا در مقابل تنش‌های حرارتی، شرایط محیطی و تردد ماشین آلات در آن بتواند طول عمر بیشتری داشته باشد.

فیضی تصریح کرد: به غیر از فرسودگی طبیعی، آسیب دیدگی ایزولاسیون کف صحن و نشت رطوبت به سقف رواق دارالحجه که زیر صحن انقلاب قرار دارد نیز عامل دیگری بود که ما را برای تغییر در سنگ فرش صحن مصمم کرده بود. 

بازگشایی صحن انقلاب حرم رضوی پس از ۲۸۰ روز + عکس (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱)

مدیریت عالی حرم مطهر رضوی یادآور شد: از این پس خواهران می‌توانند از ورودی‌های صحن انقلاب برای زیارت مشرف و از فیض زیارت بهره‌مند شوند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->